3 fokusområder for dit Website det kommende år

Der er ingen, der kan spå om fremtiden og en magisk krystalkugle findes der heller ikke. Vi vil alligevel her prøve at give dig et kvalificeret “gæt” eller vores mening om nogle af de vigtige ting, du skal fokusere på i det kommende nye år.

I online verden sker der hele tiden en masse nye tiltag, der kommer hele tiden nye trends, opdateringer fra Google, nye Sociale medier, som gør, at du som Webmaster skal have fokus på nye områder, ændre på eksisterende tiltag, både på din hjemmeside / Webshop og på de Sociale medier.

Lyt til vores Podcast om dette emne:

Sammenligner man med bare få år tilbage, så er der nærmest sket et paradigmeskifte i den måde dine kunder finder nye leverandører, køber og finder ydelser/produkter, ser reklamer på og generelt i sin adfærd på Internettet.

Få år tibage, der foregik alt søgning på Internettet på en desktop eller bærbar computer, med de begrænsninger som det naturligt medførte. Som snart alle ved, så foregår over 50% nu via mobile enheder som Smartphones og Tablets.

Vores bud på fokusområder for dine online aktiviteter.

Alle der arbejder med optimering af Websites og aktiviteter på de Sociale medier, ved at dette er en bred vifte af tiltag, der løbende skal arbejdes med og at man hele tiden er nødt til at følge med og være klar til de forandringer, der hele tiden kommer.

Vi har her givet vores bud på 3 områder, som vi mener vil give god mening at fokusere på i det nye år og ved godt, der er mange andre områder / tiltag, der også kan laves.

1. Brug af Video på hjemmeside / Webshops og Sociale medier.

Brug video på din hjemmeside

Vi ser en klar tendens til, at man med stor fordel kan bruge Videoer i sin markedsføring på Internettet, både på sit Website og på de Sociale medier.

Rigtig mange undersøgelser viser, at hvis dine brugere bliver længere på dit Website (godt i forhold til Google), medfører det hurtigere og større forståelse for dine ydelser / produkter og hæver konverteringen for dine besøgende.

Videoer siger mere en mange skrevne ord og man kan tit få et budskab, pakket ned til en kort og forståelig video, til gavn for dine besøgende.

På de Sociale Medier gælder det selvfølgelig også om, at skille sig ud fra den store mængde indlæg og posts fra alle de andre og her er Videoer en meget effektiv måde, at gøre dette på.

Ideer til indhold i dine videoer:

  • “Vidste du” udgivelser
  • Nye referencer / kunder
  • Nye tiltag generelt i virksomheden
  • Produktnyheder
  • Vejledningsvideoer
  • Nyheder generelt
  • Nye medarbejdere
  • Videoer fra messe eller andre arrangementer

Det er i dag med Smartphones og deres gode kameraer, både nemt og billigt at komme igang med at få optaget gode og effektive videoer.

En video behøver ikke være optaget med det dyreste af det dyreste udstyr, men relativt billigt ekstraudstyr til din Smartphone, kan gøre underværker og vil få din video op på et fornuftigt og professionelt niveau.

Vi anbefaler, at man anskaffer sig:

* En god mikrofon
* Et stativ

Google ejer YouTube og YouTube er den næststørste søgemaskine efter Google selv, så udover at man uploader sine videoer direkte på de sociale medier som facebook, er der mange fordele ved, at uploade sine videoer til YouTube også. Så bliver man fundet ved søgninger der, YouTube video vises tit i Google søgeresultater, og man kan nemt “indlejre” videoer fra YouTube over på sin Webshop eller hjemmeside.

Her er et par links om dette emne:
https://www.socialmediaexaminer.com/how-to-add-video-to-social-media-marketing/
https://www.garyvaynerchuk.com/the-rise-of-video-marketing-on-social-and-how-it-affects-your-business/

2. Google Mobile First index kommer nu

Google Mobile First

Hvis man ser på den adfærd, som vi som brugere af Internettet har fået, så er en af de meget store ændringer, der er sket her indenfor de sidste par år, at vi bruger vores mobile enheder som Smartphones og Tablets til, at gå på nettet med, tjekke mails, gå på Sociale medier mm. Ser man på dette faktum, så giver det også rigtig god mening, at Google nu implementerer det de kalder: Mobile First index.

Bemærk i skrivende stund (november 2017), er dette ikke rullet ud endnu – men det kommer ….

Hvad er Google Mobile First index?
Hvis man i dag søger på en desktop computer på Google, så er de resultater der fremkommer, genereret udfra en desktop version og det er det, der ændrer sig nu. Google begynder, at bruge den mobile version som primær index for deres søgeresultater.

Det betyder på godt dansk, at den mobile version, som et Website har, er den der altid indexeres efter – OGSÅ selvom den der søger sidder på en desktop computer.

Dette betyder, at det er MEGET vigtigt, at man har bygget sit Website responsivt (mobilvenligt), og har optimeret load hastigheden, da det er denne Google nu “kigger” på, når de skal indexere dit Website.

Dette er et MEGET vigtig fokusområde.

Man kan læse mere om dette emne her:
https://searchengineland.com/faq-google-mobile-first-index-262751

3. Kvalitets content på dit Website

Kvalitets indhold på hjemmesiden

Vi har snart alle sammen hørt den “sang” igen og igen med, at vi skal lave og udgive kvalitetsindhold på vores Website. Dette er absolut ikke blevet mindre aktuelt og heller ikke det (de) kommende år.

Google elsker glade kunder og en glad kunde hos Google, er en kunde, der søger og finder netop det resultat, som de søgte efter. Dette betyder, at Google gerne vil “belønne” de Websites, der lever op til dette og “straffe” de Websites, der ikke gør.

En belønning er selvfølglig en god placering i søgeresultaterne.

Hvordan måler Google så dette?

Google har en stor kompliceret algoritme til dette, men man kan alligevel skære ned til nogle parametre, som man ved Google måler på, og derved kan man optimere for dette.

CTR – Click Through Rate I Googles søgeresultater
Det er klik i forhold til de visninger der har været:

(klik / Visninger) x 100 = CTR i %

En høj CTR rate betyder, at der er mange der klikker på søgeresultatet, hvilket indikerer at det folk søger på, findes på din side og du har været dygtig til at fortælle om dette på den relative korte plads, som et søgeresultat giver plads til.

For så efterfølgende at kunne måle om den, der søger, nu også virkelig har fundet det de søger efter, så måler Google også det, man kalder dwell time – altså den tid som kunderne bruger på det Website, de er kommet til, efter at have trykket på søgeresultatet på Google.

Hvorfor så det?
Hvis en kunde straks smutter tilbage på Google og trykker på et andet søgeresultat, så må det betyde, at man ikke fandt det man søgte. Hvis man derimod bliver længere tid på det site man fandt frem til, så må det jo betyde, at man fandt det man søgte og Google konkluderer nu, at dette søgeresultat er et kvalitetsresultat, der har givet værdi for den der søgte.

Dette bruger Google selvfølgelig til at fastlægge, hvem der skal have de gode placeringer og hvem der ikke skal have disse.

Med denne viden, kommer vi så tilbage til det med, at der SKAL skrives kvalitets indhold, der skal ikke loves noget på Googles søgeresultater, der ikke kan leves op til.

Der er selvfølgelig MANGE andre ting, der indgår i den samlede vurdering fra Google, når et Website skal vurderes, men et godt fokusområde og en løbende arbejdsindsats på dette område, vil altid betale sig på både den korte og lange bane.

Man kan læse mere om dette emne her:
http://www.wordstream.com/blog/ws/2016/10/13/organic-seo-ctr-infographic

Ovenstående er vores bud på 3 fokusområder på dit Website det kommende år.
God arbejdeslyst!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *