Hjemmeside med Webshop – Hvordan får man betaling med dankort og kreditkort ?

Fremgangsmåde ved ansøgning om Dankort/Kreditkort til hjemmeside med Webshop:

At ansøge om Kreditkort til sin Webshop, er nu heldigvis blevet meget nemmere og hurtigere i forbindelse med, at virksomheder i Danmark har fået NEM ID og derved mere sikkert, at den ansøgende virksomhed virkelig er den, som den udgiver sig for.

Vi vil her give et overblik over de muligheder, der er for betaling med Dankort og kreditkort på en Webshop, hvordan man gør, hvad man skal have klarlagt og hvilken dokumentation der skal fremskaffes, før man kan ansøge om en indløsningsaftale.

Indløser:
Er den bank eller finansielle institution, man laver aftale med. Den aftale hedder en Indløsningsaftale og mest brugte indløser i Danmark er NETS / TELLER.

indloeser

 

Indløsningsaftale:
Er den aftale man skal have og ansøge om, inden man kan modtage betaling via Dankort / kreditkort i sin Netbutik.

indloesningsaftale

 

Betalingsgateway:
En betalingsgateway er der, hvor kunden indtaster sine kortoplysninger og efterfølgende kommunikerer med Indløser og selve Webshoppen. En betalingsgateway er et “must” og som typisk “lejes”, der hvor man har sin Webshop.

kreditkort

Med eller uden Dankort?

I Danmark har vi monopol på modtagelse af Dankort, både i fysiske forretninger og på Internettet, da det kun er NETS i Danmark, der gør dette og er derfor også hos NETS, der skal ansøges.

Dette betyder, at NETS i princippet kan bestemme leveringstiden på en godkendt ansøgning og den til tider godt kan være på over 2 – 3 uger.

Skal man have internationale kreditkort, så skal man også have fat i TELLER, som er en del af NETS (og derfor arbejder sammen med NETS), som tilbyder internationale kort som VISA, Mastercard, Eurocard mm.

Langt de fleste virksomheder, der etablerer en Webshop, vælger at modtage både Dankort og internationale kreditkort. Antallet af “rene” Dankort er dog nedadgående, så en del vælger, at fravælger Dankort og modtager kun internationale kort. Har en kunde et VISA / Dankort, så kan en Webshop kun med en international aftale, også modtage betaling fra denne kunde.

Et andet og IKKE uvæsenligt argument for at fravælge Dankort er, at så er man ikke tvunget til at bruge NETS / TELLER, men kan frit vælge andre udbyder/indløser, som måske ikke stiller så mange krav til den ansøgende virksomhed, måske nærmest kan tilbyde en indløsningsaftale fra dag til dag.

Hvad er så forskellen på de forskellige indløsere?

En stor og ikke uvæsenlig forskel er transaktionsomkostningen – altså det gebyr, som indløser tager hver gang, der bliver købt i Webshoppen. Tager en indløser f.eks 2% i transaktionsgebyr, så kan det blive til rigtig mange penge på den lange bane.

En anden forskel kan være den kundeservice, man kan få – Hvornår kan man ringe og få hjælp osv.


guideline

Hvad skal man have klar, før man kan lave en ansøgning om en indløsningsaftale hos NETS / TELLER?

I selve ansøgningsforløbet, spørges der til en række oplysninger, så disse skal man have fundet frem, inden selve ansøgningen laves og er beskrevet nedenunder:


1

En kørende Webshop, hvor følgende skal være lavet / indsat:

Handelsbetingelser – Få gratis skabelon her!
– Firmaoplysninger med CVR nummer
– Et eller flere repræsentive produkter

Webshoppen behøver ikke at ligge på det rigtige domæne. Det er ok, at Webshoppen ligger på et demodomæne.


2

Domænenavn (SKAL ejes af den ansøgende virksomhed).
Det er vigtigt at det domæne, som Webshoppen skal aktiveres på, ejes af samme virksomhed, der ansøger om indløsningsaftalen. Ejer virksomheden ikke domænet, så skal der laves et ejerskifte på domænet. Dette gøres relativt nemt hos DK-Hostmaster, hvis det er et .dk domæne.

Demodomæne
Hvis shoppen ligger på et demodomæne, skal dette også oplyses i ansøgningsforløbet, så NETS/TELLER kan komme ind og se / godkende selve Webshoppen. Er demoshoppen lagt ind bag ved et passwordbeskyttet område, så skal disse oplysninger også angives.


3

Hvilken betalingsgateway bruger man?
Betalingsgatewayen er, som beskrevet før, den “software” der håndterer selve betalingen med kunden og kommunikerer med indløser og Webshoppen.


4

Oplysninger på alle der ejer mere end 25% af virksomheden
Dette er navn, adresse og CPR nummer.


5

Virksomhedens oplysninger
Dette er selvfølgelig navn, adresse, telefon, CVR nummer mm.


6

Virksomhedens NEM ID
Denne er vigtig, da dette gør hele ansøgningsprocessen meget nemmere.


7

Hvor ansøger man om betaling på sin hjemmeside med Webshop?

Det gør man i nedenstående link og HUSK at vælge Dansk sprog oppe i øverste højre hjørne, når man har startet selve ansøgningsprocessen.

https://www.nets.eu/dk/payments/indloesningsaftale/inden-du-bestiller


Find mere information om Hjemmeside med Webshop:

Der kan læses mere om vores ydelser med design og opsætning af flot Webshop løsning her, og vi har på vores referenceside samlet et lille udpluk af de løsninger, vi har lavet til vores kunder.

Når man køber en hjemmeside med Webshop hos Cubit Medialine, så er hjælp til ovenstående ansøgning en naturlig del af vores ydelse/aftale.

Se et udpluk af vores referencer til Webshop og hjemmesider