Udsendelse af nyhedsbreve – regler og vejledning
Vi får mange forskellige opgaver i vores Webbureau fra vores mange gode kunder. En af de opgaver vi tit får præsenteret er, at vi skal lave en tilmelding til et nyhedsbrev i selve købsflowet på en Webshop, hvor kunderne aktivt skal afmelde tilmeldingen.
Eller sagt på en anden måde, så er “Ja tak til nyhedsbrev” krydset af som standard og kunderne skal aktivt framelde nyhedsbrevet.
Vores svar til kunderne er altid “Det må I ikke, da det ikke er lovligt” – nogle kunder accepterer dette med det samme, og andre skal vi have en længere snak med.
Vi har nu fundet ud af, at Forbrugerombudsmanden har lavet en “FAQ Spam” side.
På FAQ Spam siden er der samlet rigtig mange gode spørgsmål og svar, som på godt dansk fortæller, hvad man må og ikke må, når det drejer sin om at udsende elektronisk post med markedsføring, når man er en virksomhed.
Der står bl.a. om aktiv framelding af nyhedsbrev:
Må et samtykkefelt være forhåndsafkrydset?
Svar: Nej. Et samtykke, der er indhentet ved, at et felt er afkrydset på forhånd, er ikke lovligt at bruge. Hvis et felt, hvori man kan give sin tilladelse (samtykke) til at modtage markedsføring, er forhåndsafkrydset, er der risiko for, at forbrugeren overser det.
Altså en klokkeklar udmelding fra Forbrugerombudsmanden, om at dette ikke er lovligt.
Et andet spørgsmål vi tit møder:
Må man sende reklamemails til tidligere kunder?
Svar: Nej, man må som udgangspunkt kun sende reklamemails til modtagere, der på forhånd har givet tilladelse (samtykke) til det. Det gælder uanset, om modtageren er en tidligere kunde. Det er kun lovligt sende mails til en tidligere kunde, hvis følgende betingelser alle er opfyldt:
- Kunden har oplyst sin mailadresse i forbindelse med et køb af en vare eller tjenesteydelse.
- Kunden ved afgivelsen af mailadressen blev oplyst om, at mail-adressen ville blive brugt til at sende reklamemails, og kunden samtidig havde mulighed for let og gebyrfrit at sige nej tak til dette.
- I mailen reklameres der kun for produkter, der svarer til dem, som kunden købte, da han/hun afgav sin mailadresse.
- Kunden har mulighed for let og gebyrfrit at sige nej tak til flere henvendelser ved hver reklamemail.
Vi synes det er super god side, og den kan fanges her:
Vi håber ovenstående kan rydde en del misforståelser af vejen ….
8 kommentarer
Hvad med nyhedsbreve med billeder i en lukket kreds
Hej Kaj,
Som vi tolker det er det nøjagtig det samme – modtagerene SKAL have godkendt dette.
Med venlig hilsen
Jens Peder Knudsen
Goddag, jeg spekulerer på hvad der menes med “Kunden har mulighed for let og gebyrfrit at sige nej tak til flere henvendelser ved hver reklamemail.”
Lad os tage et eksempel. Hos Jensens Bøfhus. Melder man sig ind i Clkub Jensen, kan man ikke bare framelde sig nyhedsbrevet. Hvis man vil undgå nyhedsbrevet, SKAL man framelde sig Club Jensen.
Er det feks lovligt?
Forleden havde jeg også en diskussion med en webshop ejer, som stod fast på at der ifølge vedkommende ikke behøver at være et link i nyhedsbrevet, til at man kan afmelde sig dette. Jeg har altid lært, at i et nyhedsbrev SKAL der være et link til framelding af nyhedsbrevet?
Af og til er det godt noget af en jungle at finde rundt i hvad man må og hvad man ikke må 🙂
Hej Bo,
Det er en jungle – helt enig …
Som vi ser det, så menes der at man ALTID let kan afmelde sig nyhedsbrevet og vi mener også, at dette “afmeld” link skal stå i den mail der sendes ud. Men det er vores fortolkning.
Jeg ved faktisk ikke om det som Jensens Bøfhus gør er lovligt – umiddelbart vil jeg sige “Ja”, hvis nyhedsbrevet er tæt knyttet op på medlemsskab.
Med venlig hilsen
Jens Peder Knudsen
Hvis en bruger har sagt ja til at modtage nyhedsbreve fra dig, må man så lave sponsoreret indlæg i nyhedsbrevene? Dvs tjene penge på, at reklamere for andre produkter/virksomheder som har betalt os for, at være placeret i vores nyhedsbrev?
Eller hvad skal der stå i betingelserne?
Hvis man allerede har en stor gruppe sign-ups, er der så nogle ting man skal tænke over?
Hej Julie,
Det tør vi simpelthen ikke svare på.
Ved det ikke – der skal du have fat i en jurist.
Held og lykke med det …
Med venlig hilsen
Jens Peder Knudsen
Hej,
Jeg har bland kunder til ja tak og nej tak til nyhedsbrev. Vi har flyttet alle kunder til anden system hvor nu er alt blandet sammen. Er der lovlig hvis jeg sender en mail til alle kunder hvor der står at hvis I har sagt nej tak til nyhedsbrev, så I må godt afmeldt ved tryk her bla bla. Er det i orden? Mvh Darius
Hej Darius,
Vi er ikke advokater, men jeg kan med næsten 100% sikkerhed, sige at dette må I ikke.
Med venlig hilsen
Jens Peder Knudsen