Udsendelse af nyhedsbreve – regler og vejledning

Vi får mange forskellige opgaver i vores Webbureau fra vores mange gode kunder. En af de opgaver vi tit får præsenteret er, at vi skal lave en tilmelding til et nyhedsbrev i selve købsflowet på en Webshop, hvor kunderne aktivt skal afmelde tilmeldingen.

Eller sagt på en anden måde, så er “Ja tak til nyhedsbrev” krydset af som standard og kunderne skal aktivt framelde nyhedsbrevet.Nyhedsbreve - regler

Vores svar til kunderne er altid “Det må I ikke, da det ikke er lovligt” – nogle kunder accepterer dette med det samme, og andre skal vi have en længere snak med.

Vi har nu fundet ud af, at Forbrugerombudsmanden har lavet en “FAQ Spam” side.

På FAQ Spam siden er der samlet rigtig mange gode spørgsmål og svar, som på godt dansk fortæller, hvad man må og ikke må, når det drejer sin om at udsende elektronisk post med markedsføring, når man er en virksomhed.

Der står bl.a. om aktiv framelding af nyhedsbrev:

Må et samtykkefelt være forhåndsafkrydset?
Svar: Nej. Et samtykke, der er indhentet ved, at et felt er afkrydset på forhånd, er ikke lovligt at bruge. Hvis et felt, hvori man kan give sin tilladelse (samtykke) til at modtage markedsføring, er forhåndsafkrydset, er der risiko for, at forbrugeren overser det.

Altså en klokkeklar udmelding fra Forbrugerombudsmanden, om at dette ikke er lovligt.

Et andet spørgsmål vi tit møder:

Må man sende reklamemails til tidligere kunder?
Svar: Nej, man må som udgangspunkt kun sende reklamemails til modtagere, der på forhånd har givet tilladelse (samtykke) til det. Det gælder uanset, om modtageren er en tidligere kunde. Det er kun lovligt sende mails til en tidligere kunde, hvis følgende betingelser alle er opfyldt:

  • Kunden har oplyst sin mailadresse i forbindelse med et køb af en vare eller tjenesteydelse.
  • Kunden ved afgivelsen af mailadressen blev oplyst om, at mail-adressen ville blive brugt til at sende reklamemails, og kunden samtidig havde mulighed for let og gebyrfrit at sige nej tak til dette.
  • I mailen reklameres der kun for produkter, der svarer til dem, som kunden købte, da han/hun afgav sin mailadresse.
  • Kunden har mulighed for let og gebyrfrit at sige nej tak til flere henvendelser ved hver reklamemail.

Vi synes det er super god side, og den kan fanges her:

FAQ Spam side

Vi håber ovenstående kan rydde en del misforståelser af vejen ….

2 kommentarer

  • Kaj Hansen says:

    Hvad med nyhedsbreve med billeder i en lukket kreds

    • Jens Peder Knudsen says:

      Hej Kaj,
      Som vi tolker det er det nøjagtig det samme – modtagerene SKAL have godkendt dette.

      Med venlig hilsen
      Jens Peder Knudsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *